گردان امام علی (ع)

بهترین گزینه علیه ایران بازسازی ناآرامی‌های سال 1388 است

 

رئیس سابق سیا:
جریان اعتراضات ژوئیه سال 2009 میلادی در ایران و به راه افتادن جنبش سبز علیه نظام حاکم اگرچه نهایتا با شکست روبرو شد اما ایجاد و شکل گیری آن در ایران رخ داد. رئیس سابق سازمان سیا ضمن نفی کامل به کارگیری گزینه نظامی علیه ایران تنها راه متوقف شدن برنامه هسته ای ایران را تغییر ماهیت نظام جمهوری اسلامی از سوی مخالفان داخلی و از طریق حوادثی مانند فتنه 88 دانست.

ژنرال "مایکل هایدن" که بنا بر گزارش مجله فارین پالیسی در روز جمعه 30 دی 1390 (20 ژانویه 2011) در جمع تعداد محدودی از کارشناسان آمریکایی در موسسه "مرکز حفظ منافع ملی آمریکا" سخن می گفت، آخرین ارزیابی خود را درباره راهبرد صحیح مواجهه با برنامه هسته ای ایران بیان کرد.

هایدن گفت: «دولت بوش رئیس جمهور سابق آمریکا پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسید که حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران نه تنها فکر بدی است بلکه باعث خواهد شد تا وضع برای ممانعت از ادامه فعالیت های هسته ای ایران در آینده مشکل تر شود.»

هایدن ادامه داد: «دولت بوش به این نتیجه رسیده بود که بدون اشغال کامل نظامی ایران که هیچ کس خواهان آن نیست، نتیجه اقدام نظامی محدود علیه ایران و تاسیسات هسته ای آن می تواند شرایط را بدتر کند و اثر معکوس داشته باشد. حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران یک آرام بخش در کوتاه مدت است.»

وی سپس به ارزیابی توان رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران پرداخت و گفت: «بر این اعتقادم که اسرائیل نه نمی توانست و حتی نه خواهد توانست اقدام به حمله هوایی به ایران کند زیرا توانایی این عملیات را ندارد و تنها این نیروی هوایی ارتش آمریکاست که قابلیت و ظرفیت حمله هوایی به ایران را دارد، هرچند که هنوز معتقدم فکر حمله نظامی به ایران بد است. حمله هوایی به ایران فراتر از توانایی و ظرفیت اسرائیل است و اسرائیل نمی تواند اقدام به چنین عملیاتی کند. اسرائیل تنها شرایط و اوضاع را برای حل مسئله هسته ای ایران بدتر و مشکل تر خواهد کرد.»

هایدن در ادامه تاکید کرد: «متوقف کردن و کند کردن فعالیت های هسته ای ایران از طریق تشویق مخالفان در داخل ایران بهترین اقدام خواهد بود. جریان اعتراضات ژوئیه سال 2009 میلادی در ایران و به راه افتادن جنبش سبز علیه نظام حاکم اگرچه نهایتا با شکست روبرو شد اما ایجاد و شکل گیری آن در ایران رخ داد و برای نظام حاکم در ایران هشدار دهنده بود.»

وی در پایان گفت: «منظور آمریکا این نیست که ایران به توانایی هسته ای دست پیدا نکند بلکه هدف آمریکا این است که نظام کنونی در ایران به توانایی هسته ای دست پیدا نکند. شاید اگر در ایران تغییراتی در دولت حاکم انجام می شد از نگرانی های آمریکا برای رسیدن ایران به توانایی هسته ای کاسته می شد.»

هایدن که ریاست آژانس امنیت ملی آمریکا را از سال 1999 تا 2005 و پس از آن ریاست سازمان سیا را از سال 2006 میلادی تا فوریه 2009 میلادی در کارنامه خود دارد، 39 سال در نیروی هوایی ارتش آمریکا خدمت کرده است.

این اظهارنظر هایدن یکی از مهم ترین شواهدی است که نشان می دهد اصلی ترین گزینه موجود در سبد آمریکا علیه ایران گزینه حمایت از نیروهای غرب گرای داخلی است و بقیه گزینه ها در حکم عامل کمکی به آن محسوب می شود.
 
منبع: ایران هسته ای
 
 

 





برچسب:,