گردان امام علی (ع)

مرسی به ایران می آید / بررسی روابط ایران و مصر

انور سادات برای نشان دادن میزان وفاداری و علاقه اش به دیکتاتور سابق ایران در آن ایام توهین های متعدد و صریحی را به حضرت امام خمینی (ره) کرد و مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ایران به روشنی بیان ساخت. / پناه دادن به محمدرضا شاه پهلوی و صلح با رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن این رژیم توسط مصر باعث قطع کامل روابط سیاسی تهران و قاهره پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد.
بنابر گزارشات مرسی رئیس جمهور منتخب مصر قصد دارد بزودی به ایران سفر کند. این سفر مرسی در حالی صورت می گیرد که روابط ایران و مصر پس از انقلاب همواره متشنج بوده است.
 
در طول دوران پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی و پیش از پیروزی انقلاب مردم ایران، رابطه تهران و قاهره رابطه‌ای بسیار گرم و دوستانه بود چنان که شاه ایران، انور سادات را برادر محبوب خود می‌نامید اما پس از پیروزی انقلاب مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و فرار شاه از ایران، وی مدتی از آخرین روزهای زندگی خود را به دعوت دوست سابق و وفادار خود در کشور مصر گذراند و پس از بازگشت از چند سفر دوباره به مصر بازگشت و روزهای واپسین عمر خود را در این کشور سپری کرد.
 
 
پس از مرگ محمدرضا شاه پهلوی، انور سادات با دعوت از مردم مصر برای ادای احترام به شاه، جنازه وی را با تشریفات کامل نظامی و رسمی در مسجد الرفاعی که مهم‌ترین مسجد کشور مصر می باشد، دفن کرد.
 
 
انور سادات برای نشان دادن میزان وفاداری و علاقه اش به دیکتاتور سابق ایران در آن ایام توهین های متعدد و صریحی را به حضرت امام خمینی (ره) کرد و مخالفت خود را با جمهوری اسلامی ایران به روشنی بیان ساخت.
 
پناه دادن به محمدرضا شاه پهلوی و صلح با رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن این رژیم توسط مصر باعث قطع کامل روابط سیاسی تهران و قاهره پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد.
روابط ایران و مصر در سال ۱۳۵۸ و به دستور حضرت امام خمینی (ره) قطع شد.
 
در روز ۶ اکتبر ۱۹۸۱ (۱۴ مهر ۱۳۶۰) و در سالگرد جنگ رمضان در مصر، انور سادات در یک رژه نظامی به دست چهار اسلامگرای مصری عضو جهاد اسلامی مصر ترور شد. جمهوری اسلامی ایران در استقبال از ترور انور سادات، خالد اسلامبولی، عامل قتل دیکتاتور مصر را «شهید» نامید و خیابان وزرای سابق در تهران را به نام وی نامگذاری کرد.
 
 
در ایام دفاع مقدس، مصر یکی از حامیان سیاسی - نظامی رژیم سابق عراق بر علیه ایران بود.
 
در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، وی پس از ۲۰ سال قطع کامل روابط ایران با مصر، در ژنو با حسنی مبارک رئیس جمهوری وقت مصر دیدار و گفتگو کرد. خاتمی همچنین تلاش‌هایی در زمینه تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی صورت داد که با مقومت ملت ایران این اقدام وی ناکام ماند.
 
 
اگرچه بعد از خاتمی برخی دیگر از مسئولین ایرانی نیز با دیکتاتور سابق مصر دیدار کردند اما این موضوع به هیچ وجه باعث نشد تا از میزان نفرت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران از دیکتاتور مصر بکاهد و به بهبود روابط این دو کشور منجر شود.
 
پس از انتشار خبر دیدار لاریجانی با حسنی مبارک، جمعي از دانشجويان دانشگاه‌هاي تهران، به منظور اعتراض به این ملاقات، همزمان با بازگشت رييس مجلس شوراي اسلامي از قاهره، در فرودگاه مهرآباد تجمع كردند که  کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به جمع دانشجویان رفت و در این باره توضیحاتی را ارائه داد.
 
 
در تیر ۱۳۸۷، فیلم مستندی به نام اعدام فرعون که توسط عده‌ای از هواداران ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام ساخته شده و از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
 
 در فیلم اعدام فرعون، از انور سادات رئیس جمهور سابق مصر، به‌خاطر آشتی با اسرائیل به عنوان یک «خائن» و از قاتل او در نقش یک «قهرمان» ترسیم شده است. دولت مصر به پخش این فیلم از تلویزیون ایران شدیدا اعتراض کرد و در واکنش دفتر شبکه عرب‌زبان «العالم» را که متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی است، با دخالت پلیس قاهره پلمپ کرد. همچنین مسابقه دوستانه میان تیم ملی فوتبال ایران و تیم ملی فوتبال مصر نیز توسط مقامات مصری لغو گردید.
 
 خانواده انور سادات رئيس جمهور سابق مصر كه توسط شهيد خالد اسلامبولي اعدام انقلابي شد، خواستار پيگرد قضائي تهيه كنندگان ايراني يك فيلم مستند درباره اين ترور شدند.
 
 
رقيه سادات دختر رئيس جمهور سابق مصر در گفتگو با روزنامه مصري اليوم در واكنش به انتشار مستند «اعدام فرعون» در ايران گفت: تهيه كنندگان اين فيلم بايد پيش از توليد فيلم خود از خانواده انور سادات اجازه مي‌گرفتند و آنها بايد بدانند كه هر تعرضي پاسخي محكم در پي خواهد داشت.
دانشگاه الازهر نیز در اعتراض خواستار سوزاندن این فیلم شد. در همین زمینه، سخنگوی رسمی حزب ملی حاکم در مصر، از آغاز به کار یک پروژه تولید فیلم برعلیه حضرت امام خمینی (ره) خبر داد. وی این فیلم را پاسخی مستقیم دولت مصر به اقدام مقامات ایرانی، در تولید فیلم «اعدام فرعون» خواند.
 
در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۰۸ میلادی، اعضای گروه موسوم به جنبش عدالت‌خواه دانشجویی که از تشکل‌های بسیج دانشجویی تلقی می‌شود، با برپایی تظاهراتی در برابر دفتر حافظ منافع مصر در تهران و در اعتراض به سیاست دولت مصر در مورد محاصره نوار غزه از سوی اسرائیل، شعارهایی علیه حسنی مبارک رئیس جمهور مصر و در حمایت از رهبران ایران سر دادند. در واکنش وزارت امور خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه اعتراض خود را نسبت به تجمعات گاه به گاه نیروهای حکومتی در مقابل دفتر نمایندگی مصر در تهران را به اطلاع مسئول دفتر حافظ منافع ایران در قاهره رسانده است.
 
در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۰۸ میلادی و در چهارمین روز از نبرد اسرائیل و غزه ۲۰۰۸ - ۲۰۰۹، عده‌ای از دانشجویان بسیجی در برابر دفتر حفاظت منافع مصر در تهران دست به تظاهرات زدند و در نامه‌ای تهدیدآمیز به رئیس دفتر حفاظت منافع مصر در تهران، تا ۱ ژانویه ۲۰۰۹ میلادی، فرصت دادند که در صورت باز نشدن مرز مصر با غزه، خاک ایران را ترک کند.
 
حضرت امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه تهران در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۱۱ میلادی، ناآرامی‌های مصر را «بیداری اسلامی» و حُسنی مبارک، رئیس‌جمهور این کشور را «حُسنی نامبارک» و «نوکر آمریکا» خطاب کرد. ایشان در بخشی دیگر از سخنان‌اش، ناآرامی‌های مصر را حركتی «اسلامی و آزادی‌خواهانه» خواند و اعلام کرد که ملت مصر خیانت سران خود را تحمل نخواهد کرد.
 
 
احمد ابوالغیظ، وزیر خارجه مصر در واکنش به این موضوع، سخنان حضرت امام خامنه‌ای را خصمانه خواند و گفت که «رهبر جمهوری اسلامی از خطوط قرمز عبور کرده‌است» و «امید ایران برای تاسیس حکومت اسلامی در مصر نشان می‌دهد که این کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا به دنبال استیلا بر منطقه است». 
پس از سقوط دیکتاتور سابق مصر، این کشوربه ایران اجازه داد تا ناوش را از کانال سوئز رد کند.
 
محمد مرسی رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مصر در مصاحبه‌ای گفت تصمیم دارد برای توازن راهبردی در منطقه با ایران رابطه برقرار کند.
 
حال خبرها حکایت از این دارد که محمد مرسي، رييس جمهور تازه منتخب مصر، قصد دارد در اجلاس آتي جنبش غيرمتعهدها در تهران شرکت کند.
 
به گزارش روز سه‌شنبه (۱۳ تير) روزنامه عربي زبان السفير، چاپ بيروت، مرسي براي حضور در شانزدهمين اجلاس کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها که قرار است ۲۶ تا ۳۱ آگوست (۵ تا ۱۰ شهريور) برگزار شود، شرکت کرده و رياست دوره‌اي اين جنبش را براي سه سال آينده به ايران واگذار کند.

همچنین منابع مصری از تماس تلفنی و دعوت احمدی نژاد از محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای سفر به تهران خبر دادند.

روزنامه مصری الوطن به نقل از سخنگوی ریاست جمهوری مصر از تماس تلفنی محمود احمدی نژاد با محمد مرسی خبر داد.

یاسر علی گفت: احمدی نژاد در این تماس تلفنی انتخاب مرسی به عنوان رئیس جمهوری مصر را تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد.

وی افزود: در این تماس تلفنی همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران از رئیس جمهور مصر برای شرکت در اجلاس عدم تعهد که 29 آگوست(8 شهریور) در تهران برگزار می شود ، دعوت کرد.
 
 
بخش‌هايي از گفت‌وگوهاي خاتمي و مبارك در ديدار سال 86
 
صادق خرازي از نزديكان محمد خاتمي كه در دولت او نيز سفير ايران در فرانسه بود، متن خاطره‌نگاري‌هايش از سفر فروردين 86 خاتمي به مصر را كه وي نيز او را در اين سفر همراهي مي‌كرده، منتشر كرده است كه نكات جالبي از گفت‌وگوهاي ميان مبارك و خاتمي در آن وجود دارد.
 
خاتمي كه براي شركت در اجلاس "دنياي اسلام و جهاني شدن" به مصر سفر كرده بوده با حسني مبارك رئيس‌جمهور ديكتاتور و احمد نظيف نخست‌وزير اين كشور نيز ديدار كرده بود.
 
صادق خرازي مي‌گويد "مبارك گفته بود حتماً می‌خواهد با خاتمی خصوصی ملاقات کند و سپس عصر همان روز برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه عرب عازم ریاض بود. به خاطر این ملاقات افتتاحیه اجلاس را که قرار بود ساعت 9 باشد عقب انداخته بودند و به ساعت 11 موکول کرده بودند."
 
وي در بخش ديگري مي‌نويسد: «مبارک حرمت و احترام زیادی نسبت به آقای خاتمی می‌گذاشت و مدام از شخصیت و اندیشه‌های جهانی آقای خاتمی تجلیل می‌کرد. آقای خاتمی خصوصی به من می‌گفت آقای مبارک از کسانی است که دائماً حرف می‌زند و اگر انسان زرنگی نکند در جایی و در صورت پیدایش کوچکترین مجرا و منفذی حرف نزد، او همچنان ادامه خواهد داد و هرچند که اگر دیگری هم حرفی بزند با فاصله کمی‌ دوباره ایشان سر رشته سخن را به دست می‌گیرد.»
 
 
نكته قابل توجه اينكه مبارك، خاتمي را صداي عقلانيت،‌منطق و انديشه در دنياي اسلام مي‌خواند و مي‌افزايد كه مي‌خواسته به ايران بيايد اما افرادي كه او آن‌ها را "راديكال‌ها" مي‌نامد، مخالفت كرده‌اند. در عين حال،‌ خاتمي مي‌گويد "هر موقع بیائید در ایران از شما استقبال می‌کنند."
 
انتشار اين اظهارات در حالي است كه جريان فتنه تلاش داشت شرايط ايران و مصر را مشابه‌سازي كند و حتي فراخوان ناكام حضور خياباني براي روز 25 بهمن كه خاتمي هرگز حاضر نشد آن را به صورت علني رد كند، هيچ انگيزه‌اي غير از مشابه‌سازي شرايط ايران و مصر نداشت.
 
صادق خرازي بخش‌هاي بيشتري از گفت‌وگوهاي ميان خاتمي و مبارك را منتشر كرده،‌ كه بخش‌هاي اصلي آن در ادامه مي‌آيد:
 
مبارک راجع به شعارهای تند برخی از مقامات منطقه صحبت کرد و گفت: این نوع نگرش مشکلات شما و ما و دنیای اسلام را بیش از گذشته می‌کند و هر روز تهدیدات ایران را افزایش می‌دهد و من مدعی هستم که شما صدای عقلانیت و منطق و اندیشه در دنیای اسلام هستید. ملاقات اول ژنو خارج از پروتکل بود. می‌خواستم به ایران بروم اما رادیکال‌ها بسیار مخالفت کردند. باز هم می‌خندید و منظورش از رادیکال‌ها را به گونه‌ای دیگر بیان کرد. منظورش از رادیکال‌ها آمریکا و سیستم امنیتی خودش بود.
 
خاتمی: هر موقع بیائید در ایران از شما استقبال می‌کنند. امیدوارم اجلاس سران عرب باعث ناآرامی ‌درمنطقه نشود. شما کمی‌ هم نسبت به مصالح شیعه و سنی و برخی از تندروها حساس باشید. دوستانتان را نصیحت کنید. با دوستی و تفاهم می‌توان بر مشکلات فائق آمد.
 
مبارک: ما هم در پی آن هستیم تا بین سوریه و عربستان سعودی دوستی برقرار شود. مساله قذافی را هم خواستم حل کنم ولی دیوانه‌ام کرد و نتوانستم. شرط عجیبی مطرح شد. پادشاه عربستان بایست از قذافی عذرخواهی می‌کند.به سرهنگ معمر گفتم تو می‌خواستی آنها را بکشی. تو نسبت به همه بدبین هستی. حالا بایست آنها بیایند از تو عذرخواهی کنند. به قذافی گفتم تو به عربستان فحاشی می‌کنی، آمریکایی‌ها سودش را می‌برند. من عربستان را بر حذر داشتم. قذافی خیلی از من دلخور است. آمریکایی‌ها به دنبال برهم زدن منطقه هستند.ایران بایست با تدبیر عمل کند. رودررویی با آمریکایی‌ها به نفع شما نیست. من با شیعه مشکلی ندارم. آمریکایی‌ها دنبال فتنه هستند. اینها نه مصر را می‌خواهند نه شما را. البته منافع ما و منافع اینها یک جایی بهم می‌رسد. ایران می‌بایست کمی‌ با تدبیر عمل کند. آمریکایی‌ها هم به ما فشار می‌آوردند که از ما پایگاه بگیرند ولی ما با تدبیر عمل کردیم گفتیم پایگاه نداریم، ولی هواپیماهای شما برای سوخت‌گیری بیایند و بروند. ما از آنها زمان گرفتیم. شما هم خیلی می‌بایست دقیق عمل کنید، از آنها زمان بگیرید. من به سیستم نظامی و امنیتی خود دستور داده‌ام که به هیچ وجه آمادگی همکاری با آمریکا در قبال جنگ جدیدی در خاورمیانه را نداشته باشد.
 
 
امام خميني(س) در اوائل پيروزي انقلاب اسلامي در پيامي به ملت مصر تأکيد کردند: همان‏طور که ايران حکومت نظامى را شکست و به خيابانها ريخت، آنها هم بشکنند و به خيابانها بريزند و اين تفاله‏هاى آمريکا را بيرون بريزند.
 
 
 متن اين پيام به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي بدين شرح است:
 
 ملت مصر بايد اين مطلب را بداند که اگر قيام کند برخلاف اين توطئه‏ها، همان طورى که ايران قيام کرد، آنجا هم خواهد پيروز شد.
 
 
ملت مصر از حکومت نظامى نترسد و به او اعتنا نکند و همان‏طور که ايران حکومت نظامى را شکست و به خيابانها ريخت، آنها هم بشکنند و به خيابانها بريزند و اين تفاله‏هاى آمريکا را بيرون بريزند.
 
ملت مصر ننشينند تا اين قدرت از بين رفته دوباره دست و پاى خودش را جمع کند و نفوذ خودش را بر ملت تحميل کند. امروز روزى است که ملت مصر بايد قيام کند. امروز روز ضعف دولت است و قدرت ملت. بايد قدرت را نشان دهد و اعتناى به اين حکومت نظامىِ برخلاف همه موازين نکند و بشکند اين حکومت نظامى را و به خيابانها بريزد و اين دولتى [را] که مى‏خواهد با سرنيزه با اسلام مخالفت کند و به صراحت مى‏گويد که هرکس که به اسلام وفادار باشد او را سرکوب مى‏کنيم، [از بين ببرد.]
 
 
اين تکليفى است براى ملت مصر، براى علمايى که وابسته به حکومت نيستند. اين تکليفى است براى علما. علماى مصر به پا خيزند و براى خاطر خدا، از اسلام دفاع کنند. چه عذرى است براى علماى مصر که اعلام ضديت با اسلام را- اين حکومت قبل از آمدنش به سرکار اعلام کرده است که هرچه با اسلام ربط داشته باشد ما او را سرکوب مى‏کنيم- چه عذرى است براى علماى اسلام در مصر که نشسته‏اند و گوش مى‏کنند تا اينکه اينها دوباره غلبه کنند؟! امروز شما پيروزيد.
 
ملت مصر امروز قدرت دستش است ..
ارتش معلوم نيست که با دولت باشد، مگر آنهايى که جيره خوار آمريکا هستند. ارتش مصر توجه کند به اينکه اگر بخواهد پشتيبانى کند از اين حکومتى که اعلام کرده است که من تابع آمريکا هستم و اسرائيل و من هرکس دم از اسلام بزند او را خفه مى‏کنم، اين ننگ را به خودش، ارتش مصر راه ندهد و مهلت ندهد تا بعد از اين، باز اسرائيل بيايد و به شما حکومت کند، و اسرائيل و آمريکا مقدرات شما را در دست بگيرند.
همه ملت هاى اسلام بايد قيام کنند و راه حق را به پيش بگيرند. همه دولت ها بايد برگردند و خاضع بشوند در مقابل ملت. البته از صدام گذشته است؛ مثل اينکه از سادات هم گذشته بود..
 
 
دعوة قائد الثورة الإسلامية الإمام الخميني للشعب المصري إلي النهضة و القيام بتاريخ 1981م.
 
(بالعربية)
 
ليعلم الشعب المصري أنهم لو نهضوا و ثاروا ضد هذه المؤامرات لنجحوا وانتصروا کما انتصرت ايران. يجب أن لا يخاف الشعب المصري من قانون حذر التجول و لا يعتني به و ليخرق هذا القانون و يخرج الي الشوارع کما فعل الشعب الايراني و يطرد هذه النفايات الأمريکية (الحکومة الخاضعة لأمريکا). علي الشعب المصري أن لا يدع هذه الحکومة تستعيد قواها و تسيطر علي البلد من جديد اليوم علي الشعب المصري أن ينهض و و يثورواليوم يوم ضعف الحکومة و قوة الشعب . فعلي الشعب المصريأن يبرز و يظهر قوته و لا يعتني بمنع التجول. يجب أن يخرق و هذا الفرض و يخرجوا إلي الشوارع و يطيحوا بهذا النظام الذي يعارض الإسلام بقوة السلاح و يصرح بأنه يقمع کل من يفي بالإسلام .
إن هذا تکليف علي الشعب المصري و تکليف علي العلماء الذين ليسوا مرتبطين و خاضعين للحکومة . علي علماء مصر أن ينهضو و يدافعوا عن الإسلام من اجل الله تعالي. ليست للعلماء المصريين أي ذريعة و لا تبرير.فقد أعلنت الحکومة قبل ترئسها علي الحکم بمعارضتها للإسلام و بأنها سوف تقمع و تبيد کل ما له صلة بالإسلام . فليس لهم أي عذر و ذريعة لو جلسوا صامتين حتي تفوتهم الفرصة و يغلب عليهم هؤلاء من جديد .أنتم المنتصرون اليوم
 
 
اليوم الشعب المصري هم الغالبون
لا أظن أن يقف الجيش بجانب الحکومة إلا من يرتزق منهم من الأمريکا . لينتبه الجيش المصري بأنه لو أراد أن يحامي هذه الدولة و الحکومة التي أعلنت أنني تابعة و خاضعة لأمريکا و أنني سأخنق من يتفوه بکلمة الإسلام لقبل الجيش بحمايته هذه ,العار والذلة لنفسه فلا يقبلها ولا يتيح لإسرائيل الفرصة لتحکم عليهم من جديد ولا يدع إسرائيل و أمريکا يسلطا علي الدستور والتخاذ القرار في البلد ..
 
Imam Khomeini's call for rebellion from the people of Egypt
(English)
 
 
Egypt nation should know that if they arise against these conspiracies, as Iran rouse, they will be victorious. Egypt people shouldn’t fear the curfew, and shouldn’t pay attention and as Iran broke curfew and folded streets, they also break and fold streets and discard these American rubbishes. Egypt people shouldn’t sit down till this defunct power, rebuild itself again and impose its influence. Today is the day that Egypt must arise. Today is the day of government’s infirmity and people’s authority. They should show their power and shouldn’t pay attention to this contrary to all norms curfew and break this curfew and fold streets and destroy this government which wants to resist Islam by the bayonet and frankly says that we will suppress everyone who is loyal to Islam. This is the duty of Egyptian and those Ulema(scholars) who aren’t dependent on the government. This is the duty of Ulema. Ulema(scholars) of Egypt stand up and for God’s sake, defend Islam. There is no excuse for Ulema of Egypt when this government has announced its hostility with Islam even before taking the power – that [said] we will suppress everything which is related to Islam. What is the excuse of Ulema of Egypt that they have sit and listen until they conquest again?! Today, you are victorious.
Today, the power is in the Egypt people’s hand… maybe the army is not with the government except those who are stooge of America. Egypt army should note that if they want to backup this government which has announced that I follow America and Israel and I will throttle everyone who speaks about Islam; then the army shouldn’t accept the shame and shouldn’t give a chance in order that Israel comes again and Israel and America role you. What was the benefit of this job for Iraq’s army? ... We love all of the Islam’s nation and Islam’s youths and we want that they go in the way of the truth and in the way of the Islam and in the way of their nations… All the Islam’s nations should arise and go to the way of the truth. All the governments must come back and get blushing to the nations..

گزیده‌ای از سخنان حضرت امام خامنه ای درباره ملت و دولت مصر

حضرت امام خامنه‌ای، سال گذشته در دیدار با گروه‌های مبارز فلسطینی، به تحولات منطقه و مساله فلسطین اشاره كردند و فرمودند: «شكى نيست كه بر اساس حقايقى كه خداى متعال تقدير كرده است، خاورميانه‌ى جديد شكل خواهد گرفت و اين خاورميانه، خاورميانه‌ى اسلام خواهد بود». 
به بهانه‌ی «اتفاقات اخیر در كشور مصر »، پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت ‌آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در ویژه‌نامه‌ای به بررسی تحولات اخیر در كشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه می‌پردازد. 

در اولین بخش از این ویژه‌نامه، گزیده‌ای از سخنان معظم‌له درباره ملت و دولت مصر  در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد:



 
 ملت مصر خيانت سران خودش را تحمل نخواهد كرد
آمريكا اشتباه مى‌كند. آمريكا با جمع كردن دولتهاى عرب دور يك ميز براى چنين مذاكره‌ى ننگينى، دولتهايى را كه در آن‌جا جمع شده‌اند، پيش مردمشان منفورتر مى‌كند. مگر مردم كشورهاى عرب حاضرند موافقت كنند كه رؤسايشان بروند خانه‌ى ملت فلسطين را به ديگران بفروشند؟ با اين كار، فاصله‌ى بين اين رؤسا اگر خداى ناكرده به چنين امضايى برسند و ملتهايشان، بيشتر خواهد شد. اين كار، ملتهايشان را خشمگينتر خواهد كرد. ملت مصر را خشمگينتر خواهد كرد. آن بيچاره‌ى مصری، بلند مى‌شود مثل سائل به كف، مى‌رود به آمريكا، براى شكايت كردن از ايران! شكايت پيش آن بيچاره‌اى بكند كه خود او، بيشتر از اين، دلش از ايران پر است و از آن شكايت دارد!

از ايران چرا شكايت مى‌كنى؟! از اسلام شكايت كن! از ملت مسلمان خودت شكايت كن! آن آقا اگر قرار است از كسى شكايت كند، از ملت  مصر بايد شكايت كند. ملت مصر، ملت مسلمانى است. ملت مصر، داراى سابقه در اسلام است. ملت مصر، افتخارات بزرگى در راه افكار نو اسلامى و مبارزات اسلامى دارد. اين ملت، ملت غيورى است. يقين است كه اين ملت، حاضر نيست خيانت سران خودش را تحمل كند و با آنها درگيرى پيدا مى‌كند.

درگيرى مردم مصر، به ما چه ارتباطى دارد؟ ما هر جا مسلمانان بيدار شوند، خوشحال مى‌شويم. هر جا مسلمانان مشتشان را در برابر دشمنان دينشان گره كنند، خوشحال مى‌شويم.
 هر جا مسلمانان كتك بخورند، ما غمگين مى‌شويم و احساس مسؤوليت مى‌كنيم؛ ولى ما نيستيم كه بخواهيم وارد شويم و ملتى مثل ملت مصر را متوجه تكاليفشان كنيم. آنها خودشان تكليفشان را مى‌دانند؛ خودشان آگاهند كه چه بايد بكنند و درست هم فهميده‌اند.ملت مصر درست فهميده است؛ جوانان مصر درست فهميده‌اند كه در مقابل حكومتى كه به آرمان اسلامى و به آرمان فلسطين و به سرنوشت كشورهاى اسلامى خيانت مى‌كند، ايستاده‌اند. اين، به ما ارتباطى ندارد. اشتباه اينها در همين است، كه قوت و نيرو و تأثير اسلام را نمى‌توانند بفهمند.
بيانات در ديدار مسؤولان و كارگزاران حج 08/02/1372

 مسلمانان در عزلت بودند
در آفريقا، در آسيا و در خاور ميانه، چقدر كشورهاى اسلامى وجود دارد كه در آنها نظامهايى رفت و نظامهاى ديگرى آمد؛ اما همه جا مسلمانان در انزوا و عزلت بودند. مثلا كشورى مثل عراق، رژيم سلطنتى داشت. رژيم سلطنتى رفت، رژيم ديگرى بر سر كار آمد. آن هم رفت، عده ديگرى آمدند. بعد آنها رفتند، يك عده‌ى ديگر جايشان را گرفتند. باز آن عده رفتند و عده ديگرى آمدند. تا اين‌كه نوبت به بعثيها رسيد. در تمام اين نقل و انتقالها، كسانى كه جايشان خالى بود، مسلمانان بودند. اكثريت قاطع مردم عراق، مسلمانند؛ اما در تحولات مذكور، اصلا خبرى از حضور آنها نبود! يا فرض بفرماييد در كشور مصر - البته آن‌جا، جمعيتى به نام «اخوان المسلمين» بود - تحولى شد و رژيم سلطنتى از بين رفت. با از ميان رفتن رژيم سلطنتى، رژيم جمهورى و انقلابى بر سر كار آمد كه چهره‌ى شاخصش «عبدالناصر» بود. بعد، عبدالناصر مرد، ديگرى آمد. بعد او رفت، ديگرى آمد. در تمام اين مدت - البته تا قبل از پيروزى انقلاب اسلامى - همه‌ى تحولات، بركنار از جريان اسلامى و عناصر اسلامى بود. اصلا عناصر اسلامى، كاره‌اى نبودند. در همان انقلاب اول مصر هم، عناصر اسلامى مؤثر بودند؛ اما به مجرد اين‌كه حكومت جديد تشكيل شد، كنارشان زدند. بعضى را به زندان افكندند، بعضى را كشتند و بعضى را از صحنه خارج كردند. اين‌جا هم اسلام، حضورى نداشت.
بيانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى سوم رمضان 1415، 14/11/1373

 مثل همان فريادى كه ملت ايران كشید...
در كشور مصر، يك عده جوان مسلمان، يك عده مردم مسلمان، مى‌ايستند و شعار اسلامى مى‌دهند و هيچ ارتباطى هم برحسب ارتباطات معمولى انسانى، بين آنها و مردم ما نيست. اما به قدرى شعارهاى آنها به شعارهاى ما نزديك است، كه رئيس جمهور بدبخت روسياهشان مى‌گويد «اينها از طرف ايران تحريك شده‌اند!» ما چه ارتباطى با آنها داريم؟ آنها مسلمانند. خود آنها شعار قرآن مى‌دهند. خود آنها هستند كه احساس مى‌كنند بايد در راه خدا حرف بزنند، فرياد بكشند و حركت كنند؛ مثل همان فريادى كه ملت ايران در دوران طاغوت عليه آمريكا و عليه استكبار و استبداد جهانى كشيد و باز هم مى‌كشد.
بيانات در ديدار فرماندهان «بسيج» سراسر كشور 27/08/1371

 
 برای استكبار، شیعه و سنی فرقی نمی‌كند
او كه با اصل اسلام دشمن است، در خصومت، برايش شيعه و سنى فرقى نمى‌كند. ديديم كه استكبار چگونه روى انقلابيون سنى در فلسطين و مصر فشار مى‌آورد. اينها كه شيعه‌ى دوازده امامى نيستند. همه‌ى اينها برادران اهل سنت ما هستند. مى‌بينيد كه چه فشارى روى اينها مى‌آورند. براى استكبار كه فرقى نمى‌كند. اما او كه با اسلام و شعب اسلام و ملت اسلام - از هر شكلش - مخالف است، حالا در موضع يكى از اين فرقه‌ها قرار مى‌گيرد و عليه يك فرقه‌ى ديگر تلاش مى‌نمايد و پول خرج مى‌كند. ما بايد هوشيار باشيم.
سخنرانى در ديدار با گروهى از روحانيون 05/10/1368

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif شكنجه‌ی گروه‌های مسلمان در مصر 
گروههاى مسلمانى كه براى دفاع از اسلام قيام مى‌كنند، به‌وسيله‌ى سردمداران آن كشورها به راحتى زير فشار و شكنجه و زندان قرار مى‌گيرند و قدرتهاى جهانى هم از اينها - يعنى از دولتها - حمايت مى‌كنند. مصر، امروز اين گونه است. بسيارى از كشورهاى ديگر در دنيا همين گونه‌اند.
سخنرانى در ديدار با جمع كثيرى از جانبازان، خانواده‌هاى معظم شهدا، اسرا، 24/08/1368

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif حمایت آمریكا از حكومت وابسته‌ی مصر
در مصر روشنفكرترين نسلهاى مسلمان، مورد تعقيب خشن و خشم‌آلود رژيم فاسد و نالايق آن كشور قرار مى‌گيرند، و حكومت وابسته و حقير آن كشور بزرگ مورد تشويق و كمك مالى و امنيّتى آمريكا قرار مى‌گيرد.
پيام به حجاج بيت‌الله الحرام 28/02/1372

http://farsi.khamenei.ir/image/ver2/li_star_2.gif مردم مصر، محب اهل بیتند
امروز، در كشور مصر، مسجد «رأس الحسين» آن‌جا كه خيال مى‌كنند سر مقدس آن بزرگوار مدفون است محل تجمع عواطف مردم محب‌ اهل بيت مصر است. ملت مصر، ملت خوبى است. كار به رژيم و دولت آن كشور نداريم. ملت محب اهل بيت است.





برچسب:,