گردان امام علی (ع)

بازتاب گسترده اقتدار دفاعی ایران در رسانه‌های دنیا

بازتاب گسترده اقتدار دفاعی ایران در رسانه‌های دنیا
رسانه‌های مهم دنیا در گزارش‌های جداگانه‌ای، رزمایش "پیامبر اعظم ۷" را بازتابی از توان دفاعی ایران در مقابله با تهدیدها و نماد پیشرفت‌های موشکی ایران، علی‌رغم مانع‌تراشی‌های غرب ارزیابی می‌کنند.

رسانه‌های مهم دنیا علاوه بر انعکاس گسترده خبر رزمایش موشکی سه روزه پیامبر اعظم 7، که از روز یکشنبه 11 تیر آغاز شد بحث تون دفاعی ایران در مقابله با تهاجم آمریکا و اسرائیل را مورد ملاحظه قرار داده و در مطالب جداگانه‌ای به آن پرداختند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در همین باره در تیتر خود نوشت: «تهدید ایران به مقابله‌به‌مثل سریع با حمله به پایگاه‌های آمریکا».

این خبرگزاری آمریکایی به نقل از مقامات سپاه اعلام کرد که ایران می‌تواند پایگاه‌های نظامی نزدیک آمریکا را تخریب کند و ظرف چند دقیقه پس از حمله اسرائیل، این رژیم را مورد حمله قرار دهد.

این خبرگزاری افزود: «این تهدید لفافه‌پوشی‌شده، در خلال یک رزمایش نظامی بیان شد که در آن موشک‌های بالیستیک شلیک شد؛ پاسداران برگزیده انقلاب که این رزمایش را در مناطق کویری مرکز ایران برگزار کردند گفتند که این موشک‌ها، ماکت‌های پایگاه‌های نظامی خارجی را مورد هدف قرار دادند.»

آسوشیتدپرس در ادامه ضمن اشاره به بیانات سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروهای هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد توان حمله به پایگاه‌های آمریکا اظهارات وی را تأیید کرده و نوشت: «ناوگان پنجم دریایی آمریکا در جزیره‌ای در 200 کیلومتری ایران ـ بحرین ـ قرار دارد که کاملا در تیررس موشک‌های ایران قرار دارد.»

روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در گزارش مشابهی سخنان مقامات ارشد سپاه در مورد این رزمایش را پوشش داد و این سخنان را واکنشی به افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج [فارس] دانست.

«گاردین» درباره برگزاری رزمایش سه روزه پیامبر اعظم 7 نوشت: « [سپاه] پاسداران انقلاب، که لشکرهای نظامی‌ای مجزا از ارتش ایران دارد، دهها موشک اعم از موشک شهاب 3 و سجیل را آزمایش کرد که گفته می‌شود بردی برابر 1200 مایل دارند و می‌توانند به اسرائیل برسند.»

گاردین در ادامه نوشت: «آمریکا چندین پایگاه در خلیج [فارس] دارد و ناوگان پنجم دریایی آن در بحرین، با ایران 120 مایل با  فاصله دارد؛ ضمن اینکه اسرائیل در 600 مایلی ایران قرار دارد.»

این روزنامه انگلیسی یکی از اهداف دیگر این رزمایش را «نمایش پیشرفت‌های ایران در صنعت موشکی، علی‌رغم موانع مهم سالهای اخیر» دانست.

گاردین بلافاصله پس از ذکر عبارت «موانع مهم» به انفجار پایگاه موشکی الغدیر و درگذشت سردار تهرانی مقدم اشاره کرد و نوشت در این انفجار ایران، علاوه بر این معمار برنامه موشکی، دهها نفر از پاسداران انقلاب را از دست داد.

روزنامه آمریکایی «کریستین‌ساینس مانیتور» نیز پیام ایران در این رزمایش موشکی را این دانست: « مطمئن باشید که اگر به تأسیسات ما حمله کنید ما نیز تلافی می‌کنیم و اینکه تحریم‌های شما (آمریکا و اروپا) ممکن است به ما آسیب بزند اما این تحریم‌ها ما را شکست نمی‌دهد.»

کریستین ساینس مانیتور در پایان گزارش خود نوشت که رزمایش‌های موشکی پیام متفاوتی را القا می‌کند، ارتش ایران می‌گوید که این رزمایش‌ها می‌تواند پایگاههای شبیه سازی شده با الگوی پایگاههای نظامی موجود کشورهای جنگ‌طلب در منطقه را هدف گیرد. به نظر می‌رسد که این مسئله هشدار واضحی برای آمریکا است زیرا تأسیسات نظامی خود را در برد موشک‌های ایران، در کشورهای افغانستان، بحرین، کویت و عربستان سعودی قرار داده است.

روزنامه انگلیسی تلگراف نیز در گزارش مشابهی به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، توان دفاعی ایران را بازتاب داد؛ این روزنامه در تیتر خود نوشت: «ایران آماده حمله به پایگاه‌های آمریکا است.»

شبکه‌های خبری «فاکس‌نیوز» و «ای.بی.سی‌نیوز» نیز در خبرهایی بخش هایی از گزارش آسوشیتدپرس را بازتاب دادند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، با آنکه در پوشش این خبر از عبارت‌پردازی کاملاً مشابه با آسوشیتدپرس استفاده می‌کرد، در بخش‌هایی که این خبرگزاری آمریکایی به توان دفاعی ایران پرداخته بود، روند خود را عوض کرد و ادعا کرد ایران در توان دفاعی خود اغراق می‌کند.

هفتمین رزمایش موشکی سپاه با نام رزمایش پیامبر اعظم(ص)7 ظهر دیروز چهارشنبه به پایان رسید.

در این رزمایش سه روزه، ده‌ها فروند موشک از انواع شهاب 1، 2، 3، خلیج فارس، فاتح 110، قیام، تندر و زلزال ‌شلیک و بسیاری از آنها پایگاه نظامی شبیه‌سازی شده دشمنان فرامنطقه‌ای در کویر سمنان را به طور کامل نابود و منهدم کرد.

در این رزمایش همچنین جنگنده‌ها و پهپادهای سپاه پس از اصابت موشک‌ها به این پایگاه، نقاط دیگر آن را بمباران کردند.

در این رزمایش از موشک‌های با برد 2000 کیلومتر نیز استفاده شد به دلیل فاصله سکوها تا هدف از پیش تعیین شده، تنها از 1300 کیلومتر برد آنها استفاده شد.





برچسب:,