گردان امام علی (ع)

شعاع بازدارندگی سپاه/تمام منافع منطقه‌ای دشمن تحت برد موشک‌های ماست

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته به مناسبت سوم شعبان میلاد امام حسین (ع) که به عنوان روز پاسدار نامگذاری شده است، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما،سپاه را دارای یک بلوغ و کفایت مناسب در شناخت محیط و سناریوهای دشمن دانست و گفت: این سناریوها که احتمال دارد دشمن از آن برای تهدید نظام اسلامی استفاده کند، از سوی سپاه رصد و شناخته شده است.

 

* بر نیمه آشکار و پنهان حرکات دشمن واقفیم

سلامی با بیان اینکه حرکات دشمن یک نیمه آشکار و یک نیمه پنهان دارد، خاطرنشان کرد: نیمه آشکار آن همین فعالیت‌های ظاهری است که در منطقه، جهان و یا حتی محیط امنیت داخلی ما انجام می‌دهند اما بخش پنهان آن نیات و تفکرات راهبردی آنهاست که مسیر و حرکت بلند مدتشان را تبیین می‌کند.

 

* سپاه به دنیای ذهن دشمن نفوذ کرده است

وی در خصوص توان اطلاعاتی سپاه نیز اظهار داشت: سپاه پاسداران با بلوغی که در سطح توان اطلاعاتی به دست آورده می‌تواند به دنیای ذهن دشمن نفوذ کرده و با استفاده از منابع و تجهیزات پیشرفته‌ای که در سامانه اطلاعاتی خود دارد، می‌تواند نیمه پنهان دشمن را شناسایی و حرکات آنها را قبل از انجام هر گونه اقدامی رصد کند.

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین اظهار داشت: در ورای این تسلط اطلاعاتی که از طرق مختلف تمام سناریوهای محتمل را تجزیه و تحلیل می‌کنیم، سپاه می‌تواند تمام قوت دشمن را احصا و بر اساس اصل بازدارندگی و مسدود کردن اقدامات دشمن در ابعاد مختلف توان دفاعی خود را در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری و اطلاعاتی به کار بگیرد و توان خود را در این محورهای سه گانه متناسب با مقتضیان توسعه دهد.

 

* سپاه مولد قدرت، فناوری و دانش نظامی

سلامی تصریح کرد: سپاه جدید بدون اتکا به هیچ گونه قدرت خارجی و صرفا متکی به ذهن خلاق جوانان حاضر در سپاه به همراه عقبه فنی که در صنایع دفاعی کشور است، توانسته پیشرفته‌ترین سامانه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را بسازد.

وی با بیان اینکه امروز سپاه مولد قدرت، فناوری و دانش نظامی است، به آزمایش‌های متعدد موشکی سپاه اشاره کرد و گفت: علاوه بر این در حوزه پهپادها، پدافند هوایی و توسعه‌های دریایی توانسته‌ایم تسلط قابل قبولی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

سلامی با اشاره به توان نیروی زمینی سپاه نیز گفت: این نیرو متکی به بسیجی است که نیروهای آموزش دیده دارد و اینها سپاه جدید را به یک تکیه گاه اطمینان بخش تبدیل کردند که قادر است در بحران‌ها وچالش‌ها به خوبی صحنه را مدیریت کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: اینها حاصل تجربیاتی است که سپاه در فرازهای سخت انقلاب و با جوشش درونی برادران پاسدار کسب کرده است.

 

* تقدیم یکصد پاسدار شهید به انقلاب اسلامی در سال گذشته

وی وظیفه اصلی سپاه را دفع هر گونه تهدید در شعاع اثر و در محدوده حوزه امنیت ملی عنوان کرد و گفت: سپاه در حوزه امنیت داخلی توانسته ماموریت‌های خود را با تمام وجود انجام داده و در آنها سرافراز باشد.

سلامی با بیان اینکه سپاه پاسداران در سال گذشته یکصد شهید تقدیم انقلاب کرده این شهدا را نشانه سرزندگی و حیات سپاه در دوره جدید دانست وگفت: اینها نشان می‌دهد که سپاه پاسداران تمام توان خود را برای خنثی سازی تهدیدات به کار می‌گیرد.

 

* سپاه در کانون تهدیدات دشمن علیه نظام

وی سپاه را نهادی بن‌بست شکن عنوان کرد و افزود: تهدیدات علیه انقلاب در طول این سال‌ها پیوسته بوده و هیچ لحظه‌ای را ندیدم که دشمن در ابعاد مختلف اقدام به تهدید انقلاب نکند و سپاه در همین محیط پرتهدید بود که رشد کرد.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: تهدیدها گاه امنیتی، گاه تجزیه طلبانه، برخی مواقع مانند جنگ تحمیلی در مقیاس جهانی، گاهی در غالب عملیات روانی و انزوای سیاسی، گاهی جنگ نرم و گاهی امنیت داخلی و در برخی مواقع تهدید فرهنگی است و گاهی نیز شاهد بودیم که همه این موارد با هم و در یک نقطه به نظام اسلامی هجوم آورده که سپاه همواره در نقطه مرکزی این تهدیدات بوده است.

سلامی با بیان اینکه ما همواره در فضای تهدید زندگی می‌کنیم،‌ گفت: ذهن پاسداران به خوبی با این موضوع مأنوس بوده و آماده مقابله با آنهاست.

 

* دشمن به دنبال اثرگذاری بر ذهن افراد در فضای مجازی

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص ماهیت تهدیدات عصر جدید نیز گفت: شرایط نوین جهانی طوری است که با پیشرفت علم ارتباطات و ورود به یک فضای مجازی تهدیدات نیز تغییر ماهیت داده و دشمن هم می‌داند که اصل پیروز‌های نظام اسلامی ذهن‌های هوشیار ودل‌های مومن است که اگر اینها را به هم بزند و بی‌هویتی در ذهنیت اجتماعی ما ایجاد کند، می‌تواند بزرگترین سد دفاعی نظام را بشکند.

سلامی خاطرنشان کرد: اما سپاه پاسداران با رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری از یک سو و تکیه‌گاه مردمی به نام بسیج توانسته یک شبکه واقعی از انتشار عناصر الهام بخش در درون جامعه ایجاد کند و دشمن نیز این موضوع را فهمیده و در صدد مقابله با آن برآمده است.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد این شبکه وسیع فرهنگی و بسیج مردمی جریان آگاهی بخش و دفاع فرهنگی به درون جامعه منتقل شده و به کمک سایر نهادها توانسته‌ایم با اندازه‌ای از موضع دفاع حتی به موضع تهاجم هم برسیم.

جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: اینکه ما توانسته اندیشه دشمن را برای عالم اسلام و سایر ملت‌های جهان آشکار کنیم و نیات واقعی آنها را روشن سازیم، مصداق همین موارد است.

 

* تمامی منافع دشمن در منطقه در شعاع بازدارندگی ایران است

 

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص توانمندی‌های موشکی سپاه در مقابله با تهدیدات احتمالی اظهار داشت: ما در طراحی راهبردی خود شعاعی را به نام شعاع بازدارندگی تعریف کرده‌ایم که تمامی منافع راهبردی دشمن در منطقه را مربوط می‌شود تا بتوانیم در صورت نبرد جنگ را در هر سطحی مدیریت کنیم.

 

سلامی با بیان اینکه تولیدات ما در دو زمینه کمی و کیفی در حال رشد و توسعه است اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌های مهم مد نظر ما در زمینه کیفی مربوط به دقت موشک‌ها است که یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم محسوب می‌شود.

 

وی موشک را یک هویت سیاسی با شکل فیزیکی و هندسی عنوان کرد و افزود: این موشک باید بتواند با دقت بسیار بالا اهداف خود را که گاهی متحرک و گاهی ثابت هستند مورد هدف قرار دهد.

 

* توان سپاه در هدف قرار دادن صددرصدی اهداف متحرک با موشک‌های بالستیک

 

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما باید در صورت لزوم این توانایی را داشته باشیم که واحدهای عظیم‌الجثه دشمن در دریاها را هدف قرار دهیم تصریح کرد: امروز به این دستاورد رسیده‌ایم و من در مورد کشورهایی نظیر آمریکا و روسیه که در زمینه موشکی پیشتاز بودند با تردید می‌گویم اما در مورد کشور خودمان قاطعانه می‌گویم که ما با موشک‌های بالستیک که به صورت منحنی عمل کرده و در هنگام ورود به جو چند برابر صوت سرعت دارند و به ندرت می‌توان آنها را رهگیری و منهدم کرد، می‌توانیم تمامی اهداف متحرک را به صورت صد در صد مورد هدف قرار دهیم.

 

* ذخایر دفاعی ما آنقدر زیاد است که گاهی با کمبود جا و ظرفیت مواجهیم

 

سلامی با بیان اینکه در مورد اهداف ثابت نیز ما می‌توانیم به همین صورت عمل کنیم خاطرنشان کرد: در سایر اجزای قدرت دفاعی نیز ما قادر هستیم هم استراتژی دشمن و هم منافع حیاتی او را در هر نقطه دلخواه در همان سطحی که عمل می‌کند مورد تهاجم قرار داده و به گونه‌ای عمل کنیم که مدیریت کنترل تصاعد درگیری در اختیار ما باشد.

 

سلامی با تأکید بر اینکه امروز موشک‌های ما از لحاظ برد قدرت تخریب، سرعت آماده‌سازی، دقت و تمامی اقتضائات عملیات پیشرفت چشمگیری داشتند اظهار داشت: ذخایر دفاعی ما آنقدر زیاد است که گاهی برادرانمان در نیروی هوا فضای سپاه برای نگهداری آنها از لحاظ مکان و ظرفیت با محدودیت مواجه می‌شوند.

 

وی در خصوص توان موشک‌های دریایی نیز اظهار داشت: موشک‌های کروز ما که در اختیار نیروی دریایی سپاه است نیز از لحاظ برد، دقت، رادار گریزی، و چابک‌سازی از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و این موشک‌ها را می‌توان در بردهای مختلف از سکوهای مختلف با دقت بالا به سمت هدف شلیک کرد.

 

* چرایی هجمه دشمن علیه نیروی قدس سپاه

 

سلامی در خصوص عملکرد نیروی قدس سپاه و هجمه‌های دشمن علیه آن، سپاه را یک نهاد انقلابی دانست که با بخش‌های مختلف جهان اسلام ارتباط دارد و گفت: ما از نهضت‌های اصیل آزادیبخش حمایت معنوی می‌کنیم اما خصوصیت دشمن این است که از هر پدیده‌ای می‌ترسد و حتی یک دکتر دانشگاهی ما را که فیزیک درس می‌دهد، برای منافع خود خطرناک محسوب می‌کند.

وی گفت:‌ هدف اصلی دشمن این است که با ایجاد عملیات روانی بتواند بخشی از نیات شوم خود را در سطوح مختلف جهان اسلام با نسبت دادن شکست‌هایش به عوامل دیگر جبران کند.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد:‌اگر آنها در عراق و افغانستان و هر جای دیگر کاری انجام می‌دهند، می‌گویند عامل آن یک چیز است و آن سپاه است.

سلامی افزود: سپاه هراسی در کنار ایران هراسی یکی از جنبه‌های عملیات روانی دشمن است که می‌خواهد اذهان محیط اجتماعی دنیای اسلام را که آماده انقلاب علیه آمریکاست، نسبت به موضوعات دیگر منحرف سازد.

وی با بیان اینکه آنها به همین دلیل است که با ایجاد جنگ روانی به تبلیغ علیه سپاه می‌پردازند، گفت:‌البته دنیای اسلام از آنجا که در یک معرکه عملیاتی با آمریکا درگیر است، هیچ گاه آنچه می‌بیند را با آنچه به او می‌گویند و می‌شنود را جابجا نکرده و دشمن از این تبلیغ خود سودی نخواهد برد.

 

* انقلاب سازندگی با بکارگیری ظرفیت های مهندسی سپاه

سلامی همچنین در خصوص اقدامات سازنده سپاه در سال‌های پس از جنگ گفت: سپاه از یک طرف از ظرفیت مهندسی بالایی برخوردار است و از طرف دیگر کشور نیز در مسیر توسعه شتاب دار قرار گرفته است. بنابراین سپاه دو راه بیشتر پیش روی خود نداشت یا باید این ظرفیت عظیم را کنار می‌گذاشت و یا آن را در جهت خدمت و توسعه ملی و مدرنیته شدن کشور به کار می‌گرفت.

وی افزود:‌ملت ما هیچ گاه قبول نمی‌کرد در این شرایط و با هزینه‌هایی بالایی که برای تهیه سیستم‌های مهندسی شده است این ظرفیت کنار گذاشته شود.

سلامی افزود: به همین جهت بود که سپاه در حمایت از دولت جمهوری اسلامی تمام توانمندی‌های فنی و مهندسی خود را به صحنه آورد اما کار سپاه همواره از یک خصوصیت خاص برخوردار است و در عرصه‌هایی وارد می شود که یا برای دیگران ناممکن است یا سخت.

جانشین فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران همیشه در عرصه‌های سازندگی سخت‌ترین پروژه‌ها را انتخاب می‌کند به حفر تونل‌های طویل سدهای عظیم و آزادراه‌های بیش از هزار کیلومتر اشاره کرد و گفت: با ورود سپاه به این عرصه‌ها، انقلابی در سازندگی کشور رخ داد. اگرچه سپاه تنها از نیروهای پاسدار خود استفاده نمی‌کند بلکه ظرفیتی است که همه مردم از آن بهره خواهند برد





برچسب:,