گردان امام علی (ع)

پیش از آنکه دیر شود، جلوی ایران را بگیرید

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از «تابناک»، یکی از اخبار مهم و جالب توجه امروز در میان رسانه های جهان، سفر «شیمون پرز»، رئیس رژیم صهیونیستی به آمریکا و صحبت های وی درباره ایران است. سایت شبکه خبری «ای. بی. سی. نیوز» در این رابطه نوشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بالاترین نشان غیرنظامی آمریکا (نشان ریاست جمهوری آزادی) را به پرز اهدا کرده است. پرز نیز تمرکز سخنان خود را بر ایران قرار داده و گفته اسرائیل از سیاست آمریکا درباره ایران حمایت می کند. وی همچنین بار دیگر با پیش کشیدن بحث هولوکاست، سعی کرده ایران را با آلمان نازی زمان جنگ جهانی دوم مقایسه و ضرورت برخورد با ایران را مطرح کند.

اما از سوی دیگر، روزنامه «هاآرتص» مصاحبه ای با «موشه یعالون»، معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی منتشر کرده که با صحبت های پرز متفاوت است. یعالون در این مصاحبه مطابق معمول مدعی شده ایران در پی سلاح هسته ای است و اظهار داشته پیش از اینکه بتواند به این سلاح ها دست یابد، اسرائیل باید به آن حمله کند. وی همچنین گفته اسرائیل باید میان حمله به ایران و دادن اجازه کسب بمب هسته ای به ایران، یکی را انتخاب کند.

روزنامه «چاینا دیلی» در تحلیلی به موضوع هسته ای ایران پرداخته و ضمن مخالفت با تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران، نوشته به جای تحریم ها، مذاکره و گفت و گو باید در دستور کار تعامل با ایران قرار گیرد. این روزنامه می نویسد ایالات متحده با اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران، حقوق داخلی خود را بر حقوق بین المللی و هنجارهای حاکم بر روابط بین الملل ارجحیت می دهد. در این مطلب همچنین به مخالفت دولت چین با چنین تحریم هایی و نیز مخالفت آن با اعمال فشار بیش از حد بر ایران اشاره شده است.

اما خبر سفر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه به ایران و مذاکراتش با مقامات کشورمان نیز، از موضوعاتی است که طی 24 ساعت گذشته در مرکز توجه رسانه ای بوده و این توجه همچنان ادامه دارد. روزنامه «نیویورک تایمز» ضمن اشاره به این خبر، به دیدارها و موضع گیری های لاوروف در سفر به تهران پرداخته است. در این میان، آنچه بیش از همه مورد توجه این روزنامه قرار گرفته، انتقاد روسیه و ایران از موضع آمریکا درباره سوریه و محکوم کردن تسلیح مخالفان سوری از سوی غرب است.

روزنامه «حریت» ترکیه، با اشاره به صحبت های روز گذشته سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نوشته در مذاکرات مسکو، تمامی پیشنهادها بر روی میز خواهد بود. آقای جلیلی گفته در این مذاکرات هم پیشنهادهای ایران و هم پیشنهادهای گروه 1+5 مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

روزنامه «دیلی استار» لبنان در مطلب جالبی به بررسی جنبه ناگفته ای از تأثیر تحریم ها بر صنعت ایران پرداخته است. این روزنامه با اشاره به نمایشگاه بین المللی «ساخت ایران» که از روز گذشته در بیروت آغاز به کار کرده، نوشته تحریم های بین المللی، بخش های صنعتی و تجاری ایران را وادار کرده تا در روش کسب و کار خود تغییر ایجاد کرده و به شیوه های خلاقانه روی بیاورند. در این مطلب همچنین گفت و گوهایی با مقامات برخی از شرکت های ایرانی حاضر در این نمایشگاه منتشر شده است.

در نهایت، «رویترز» به تصمیم ژاپن برای برای تصویب قانونی جهت بیمه محموله های نفتی خریداری شده از ایران پرداخته است. بر اساس طرحی که قرار است روز جمعه در پارلمان این کشور مورد بحث قرار گیرد، ژاپن خواهد توانست حتی پس از آغاز رسمی تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، به خرید نفت خود از ایران دامه دهد. در صورت تصویب این طرح، ژاپن اولین کشوری خواهد بود که پوششی دولتی را در مقابل تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران به وجود می آورد.





برچسب:,