گردان امام علی (ع)

سرلشگر جعفری.کاملا توان دشمن را خواهیم گرفت

 

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، سرلشگر محمد علي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران يكشنبه شب با حضور در نشست خبري اخبار 22 و 30 دقيقه شبكه 2 سيما به تشريح مسائل رويارويي ايران در هشت سال دفاع مقدس با رژيم بعث عراق و حاميان فرامنطقه‌اي آن پرداخت و تصريح كرد: عراق مجهز و آماده براي جنگ عليه ايران بود و توان نظامي كاملي داشت و با تكيه بر همين تصور كه طي چند روز ايران را تصرف مي‌كنند، اقدام به هجوم به مرزهاي ايران كردند و اين تحليل براساس امكانات مدرن آنان صورت مي‌گرفت.آن روز نابرابري بسياري از نظر امكانات و آمادگي‌ها قابل مشاهده بود، اما امروز ايران در جايگاه بالايي در اين راستا رسيده است.
جعفري با تأكيد بر نقش نيروهاي مردمي در جلوگيري از نفوذ دشمن به خاك ايران گفت: پيروزهاي پي‌درپي در سال‌هاي 60 و 61 صرفاً متكي به نيروهاي فداكار و مؤمن در دفاع از مرزهاي ايران اسلامي بود كه با امكانات محدود دشمن را نيز به شكست واداشتند، چنان كه همين عوامل موفقيت، امروز هم بيش از پيش همراه ملت ايران است.
فرمانده كل سپاه پاسداران خاطرنشان كرد: همان‌طور كه امام(ره) فرمودند، ما مامور به تكليف هستيم، بنابراين آن روز تكليف داشتيم در مقابل دشمن ايستادگي كنيم و شايد خيلي به نتيجه توجه نمي‌كرديم؛ اما سعي بر اين بود كه اين اقدامات با ترفندها و راهكارهاي زيركانه انجام ‌گيرد.
جعفري در خصوص ورود بسيج به مقوله جنگ، نقش آن را براي مقاومت در برابر دشمن بسيار حائز اهميت و مثمرثمر خواند و اظهار داشت: ضعف‌هاي طبيعي كه ارتش در ابتداي انقلاب داشت، دشمن را به اين تصور و خيال رساند كه مي‌تواند به ايران ضربه بزند، اما در خاك مرزي ايران با نيروي ديگري مواجه شدند كه در محاسبات آنان نمي‌گنجيد و آن نيروي مردمي اعم از عشاير منطقه و ساكنين شهرها بود كه البته پس از آن مردم از سرتاسر ميهن اسلامي به مرزها گسيل شدند، هرچند فرماندهي بني‌صدر در ابتداي راه مانع اين امر مي‌شد.
وي خاطرنشان كرد: ‌در ابتداي سال 60 حملات پي‌درپي به كلي ورق را به سمت ايران برگرداند و ما يكسره در موقع آفندي بوديم و دشمن در موقع پدافندي و اين توان نيروهاي مردمي ايران را مي‌رساند.
فرمانده كل سپاه پاسداران همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه در مواقعي كه از سوي حاميان عراق تجهيزات جديد و پيشرفته‌‌اي به آنان مي‌رسيد، رزمندگان در طول دفاع مقدس چه واكنشي از خود نشان مي دادند، گفت: هيچ‌گاه توجهي به توان نظامي كه به آنان مي‌رسيد، نداشتيم و خود را مأمور به انجام وظايف محوله مي‌دانستيم.
جعفري گفت: در يكي از موارد در غرب سوسنگرد دشمن در موضع ‌آفندي بود، اما ما با 160نفر به آنان حمله كرديم، قاعده نظامي مي‌گويد بايد در اين موقع 3 برابر دشمن نيرو داشت تا بتوان به حمله فكر كرد، اما متعقد بوديم با همين 160 نفر هم مي‌توانيم با تيپ 2 تا 3 هزار نفري آنان روبرو شويم كه در پايان اين عمليات ،70 اسير و غرامت‌هاي زيادي گرفتيم و اين تيپ دشمن نيز كلاً منحل شد.
وي در ادامه با اشاره به اين كه برخي فرماندهان در ابتداي كار تجربه‌ نظامي نيز نداشتند، تصريح كرد: اين از رازهاي دفاع مقدس بود كه پس از مدت كوتاهي خيلي‌ها توانايي و استعداد خود را به نمايش گذاشتند و تجربيات در ذهن خلاق آنان شكل گرفت. اين امر با تقوا و ايمان توأم مي‌شد و توانستند بزرگترين ايده‌هاي نظامي در طول جنگ را خلق كنند، اين نكات هم اكنون نيز جاري و ساري است و وقتي اين شرايط در راه خداوند باشند، واقعيت‌هاي باورنكردني را پديد مي‌آورد.
جعفري در خصوص خصومت‌هاي غرب نسبت به سپاه پاسداران خاطرنشان كرد: آنان چاره‌اي جز اين اقدامات ندارند، دشمنان انقلاب در ابتدا هرگونه دشمني و توطئه را انجام دادند از جمله تحريم اقتصادي، تهديد سياسي و مسائل اجتماعي كه اميد به كسب موفقيت‌هايي نيز داشتند، اما امروز ايران، ايران ديروز نيست يك لحظه پس از جنگ از آمادگي دور نشديم و مدام در حال افزايش امكانات بوده‌ايم و اكنون اين توانمندي‌ها دشمن را از هر اقدام نظامي پشيمان مي‌كند.
جعفري تصريح كرد: دشمن همه راه‌هاي سياسي و فرهنگي را انجام داده و تهديد نظامي را به عنوان اهرم براي به كرسي نشاندن تهديدات سياسي بكار مي‌گيرد. ما در مقابل تعدي دشمن يك قدم عقب نمي‌نشينيم؛ چرا كه اگر يك قدم عقب برويم بايد عقب نشيني‌هاي ديگر را هم بپذيريم.
وي افزود: تهديدهاي آنان طبيعي است، اما مهم اين است كه آيا قادر است تهديدات را عملي كند يا نه، اين سؤالي است كه شايد دشمن با بي‌عقلي چنين كاري انجام دهد، اما ايران همواره آمادگي مقابله را دارد. در عين حال يك محاسبه كوچك بايد دشمن را به فكر وادارد؛ چرا كه شرايط و توانايي‌هاي نظامي و سلاح‌هاي انبوه ايران، جلوي هر گونه حركت غيرعاقلانه از سوي دشمن را مي‌گيرد.
فرمانده كل سپاه قاطعيت در پاسخ به هرگونه تجاوز و حفظ روحيه انقلابي هنگام نظامي‌گري را از جمله توان‌ بازدارندگي سپاه دانست و گفت: شجاعت و آمادگي‌هاي نظامي، محاسبات دشمن را همواره به هم زده و اين روحيات امروز با تجربيات بسيار زيادي همراه شده است. چنان كه امروز در منطقه نقاط ضعف‌ دشمن هم رو شده و به خوبي اين نقاط ضعف را شناسايي كرده‌ايم و مي‌توانيم اقداماتي را عليه آن انجام دهيم.
وي ادامه داد: ما ارتش كلاسيك نيستيم و با شيوه‌هاي جنگ نامتقارن با دشمن روبرو مي‌شويم و كاملاً توان دشمن را خواهيم گرفت و بويژه تجربيات 33 روزه جنگ لبنان به شناسايي نقاط ضعف دشمن كمك كرد و ما نيز اين تجربيات را در سازمان خود پياده كرده‌ايم. ما امروز شكي درباره پاسخ‌گويي قاطع به دشمن را با توجه به سلاح‌هاي دوربرد خود نداريم.
فرمانده كل سپاه پاسداران، درگيرشدن با بحران‌هاي گوناگون را از مشكلات دشمن در منطقه دانست و گفت: طبيعي است كه دشمن قدرت استفاده از تمام توان خود را با وجود اين شرايط ندارد و تيمي كه بر سركار آمريكاست خيلي عقلاني و هماهنگ با نظام خود نيست، ممكن است دشمن زخم خورده دست به كار ناعاقلانه‌اي بزند، اما تحليل اين است كه اين اقدام را انجام نمي‌دهد. به هر حال اين‌گونه نيست كه دشمن ضربه بزند و عقب بكشد، شايد شروع كند، اما پايان‌دهنده جنگ او نيست.
جعفري افزود: امروز صنعت تسليحات ما تجربيات خوبي به دست آورده و سلاح‌هايي كه به نمايش درآمد، همه بومي شده و در داخل ايران‌ ساخته مي‌شود.
فرمانده كل سپاه پاسداران بيان كرد: در هيچ نوعي از سلاح و امكانات، نياز خارجي نداريم، اما از برخي سلاح‌ها هم مي‌توانيم از ساير كشورها كمك بگيريم.
جفعري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: استراتژي‌هاي سپاه با شرايط روز پيش‌بيني مي‌شود و پيشرفت نيز نيازمند رويكردهاي جديد است كه در سپاه به اين مسائل توجه ويژه‌اي شده است





برچسب:,