گردان امام علی (ع)

پس‌لرزه‌هاي خطبه‌هاي راهبردي رهبر معظم انقلاب ادامه دارد؛ از جا زدن اوباما و نتانياهو تا تغيير فرمان

 

پس‌لرزه‌هاي خطبه‌هاي راهبردي رهبر معظم انقلاب ادامه دارد؛
از جا زدن اوباما و نتانياهو تا تغيير فرمانده هوايي اسرائيل
 

اعلام رسمی رهبر انقلاب مبنی بر حمایت از هرگونه اقدام علیه اسرائیل در سرتاسر جهان موجب شد تا ایران با پیش‌دستی در اعلام این موضع ابتکار عمل را از دست غرب خارج کند که به دنبال پیش انداختن اسرائیل برای تهدید نظامی ایران است.

به گزارش رجانیوز، رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های تاریخی و استراتژیک نماز جمعه بهمن ماه 90 در جمع صدها هزار نفر از مردم تهران، به صورت صریح از هرگونه اقدام اعم از سیاسی و نظامی علیه اسرائیل اعلام حمایت کرده و در جملاتی که برای اولین بار از زبان عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شد، فرمودند: "ما در قضاياى ضديت با اسرائيل دخالت كرديم؛ نتيجه‌اش هم پيروزى جنگ سى و سه روزه و پيروزى جنگ بيست و دو روزه بود. بعد از اين هم هر جا هر ملتى، هر گروهى با رژيم صهيونيستى مبارزه كند، مقابله كند، ما پشت سرش هستيم و كمكش مي‌كنيم و هيچ ابائى هم از گفتن اين حرف نداريم. اين حقيقت و واقعيت است."

این سخنان رهبر معظم انقلاب که رونمایی از راهبرد ایران در منطقه بود، هم‌زمان با خروج نیروهای امريكایی از منطقه، ورود انقلاب‌های خاورمیانه به فاز نظام‌سازی، پیش انداختن اسرائیل برای تهدید نظامی ایران از سوی غرب و اقدام عملی اسرائیل در ترور دانشمندان ایرانی بود كه حاکی از بروز تغییرات جدی در معادلات قدرت در منطقه خاورمیانه است.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر هم‌زمان با افزایش و تمرکز فشارهای غرب بر ایران، اسرائیل به عنوان گزینه امريكا برای تهدید نظامی ایران به صورت فعال اقدام به فضاسازی تبلیغاتی کرده بود، به‌طوري كه "موشه يعلون" معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي روز پنج شنبه در دوازدهمين کنفرانس سالانه هرتزليا در اسرائيل ضمن تهدید ایران به حمله نظامی، تاکيد کرد كه تل آويو "بايد چين، روسيه و ترکيه را متقاعد کند" تا از حمايت از تهران در قبال تحريم‌هاي اخير امريکا عليه بخش انرژي و بانک‌داري ايران دست بردارند.

در عین حال، روزنامه نگار واشنگتن پست نیز در مقاله ای که پنج‌شنبه منتشر شد، به نقل از لئون پانه‌تا وزیر دفاع امريكا اعلام کرد که احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران در بهار آینده قوی است و از آمادگی امريكا برای  پاسخ نظامی در صورت ضرورت خبر داد.

اما در کنار این هیاهوی رسانه‌ای که از سوی غرب و برای تهدید ایران از طریق رژيم صهيونيستي به‌راه افتاده است، شاید اقدام عملی موساد در ایران و اقدام به ترور دانشمندانی ایران را بتوان یکی از مهم‎ترین علت‌هاي اعلام جنگ رسمی رهبر معظم انقلاب اسلامی علیه اسرائیل در سرتاسر جهان دانست.

چنان‌که موساد پس از ترور شهید مصطفی احمدی روشن از دانشمندان جوان هسته‌ای ایران و معاون بازرگانی سایت نطنز برخلاف موارد گذشته، رسماً مسئولیت این ترور را پذیرفت. بر همین اساس، آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام امريكایی عنوان کرد که موساد رسماً به امريكا اعلام کرده که آنان دانشمند هسته ای ایران را ترور كرده‌اند.

با اين حال، سلسله اقدامات نیمه سخت اسرائیل در سال‌های اخیر و خصوصا پس از شکست در جنگ 33 روزه که به ترور شهید حاج عماد مغنيه منجر شد و سپس پی‌گیری این دست اقدامات در ایران و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از جمله علی محمدی، شهریاری، رضایی نژاد، احمدی روشن و عباسی، دست ایران و گروه‌ها و کشورهای همسو با ایران را در اقدام نیمه سخت علیه اسرائیل باز کرده است و به نظر می‌رسد با توجه به شرایط جدید حاکم بر منطقه خاورمیانه، از جمله خروج امريكا از عراق، پیروزی اسلام‎گرایان در کشورهای انقلابی و متراكم شدن انرژي‌هاي ضد اسرائيلي، فضا براي مقابله به مثل و تضعيف محور صهيونيستي كاملاً‌ مهياست.

بر همین مبنا، تا بهار آینده که پانه‌تا از آن به عنوان زمان احتمالی حمله اسرائیل به ایران یاد کرده است، باید منتظر اقدامات پیش دستانه و البته به عبارتی تلافی‌جویانه‌ای بود که شاید بتوان عملیات‌های تلافی‌جویانه ترور حاج عماد مغنیه، شهید شهریاری و شهید احمدی روشن را از محتمل‌ترین آنها دانست. چنانکه  نیروهای عملیاتی ایرانی و سایر گروه‌ها و کشورهای همسو و هم‌پیمان با ایران در منطقه، براحتی از امکان طراحی و اجرای این گونه عملیات در سراسر جهان علیه اسرائیل برخوردار هستند. این در حالی است که پیش بینی می‌شود در رزمایش حامیان ولایت که از سوی سپاه پاسداران در حال برگزاری است، تمرینات بازدارنده استراتژیکی به اجرا در آید.

اين در حالي‌است كه علي‌رغم اظهارات ماجراجويانه مقام‌ها و رسانه‌هاي صهيونيستي، از روز جمعه به‌دنبال بيانات صريح رهبر معظم انقلاب، اين نحوه رفتار كاملاً تغيير كرده است، به‌طوري كه مقام‌هاي امريكايي و اسرائيلي به‌طور آشكاري شيب تند تهديدهاي خود را تعديل كردند.

اظهارنظر مقام‌های اسرائيلی درباره حمله به ایران ممنوع شد

در اين زمينه، مهم‌ترين خبر اظهارات اوباما رئيس‌جمهور امريكا در گفت‌وگو با تلويزيون NBC و دستور نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به وزيران كابينه‌اش و ژنرال‌هاي اسرائيلي بود كه روزنامه صهيونيستي "معاريو" منتشر كرد.

نتانیاهو به وزیران کابینه‌‌ی خود و ژنرال‌های ارتش این کشور دستور داد که بیش از این درباره‌ی حمله‌نظامی به ایران "پرگویی" نکنند. وی این کار را "زیان‌مند" خواند.

طبق گزارش معاریو، نخست وزیر اسرائيل این سخنان را در دیدار با وزیران حزب لیکود بیان کرده است. وی گفته است که چنین اظهاراتی "زیان‌‌های سنگینی" به‌بار می‌آورد، زیرا این استنباط را پدید می‌آورد که اسرائیل در پی یک سیاست "تهاجمی" و سست کردن سیاست تحریم‌ها است. روزنامه‌ی «معاریو» این سخنان را از قول "یکی از مقام‌های بلندپایه در اورشلیم" نقل کرده است که نمی‌خواسته نام او فاش شود. وی گفته است، نخست وزیر اسرائيل می‌خواهد با این سخنان از این استنباط جلوگیری کند که اسرائیل تلاش می‌کند امريكا را بر خلاف اراده‌ی این کشور به سوی جنگ با ایران سوق دهد. نتانیاهو گفته است، چنین استنباطی به "منافع ملی امريكا" آسیب می‌رساند و مناسبات این کشور با اسرائيل را متزلزل می‌سازد.

گفته می‌شود که این هشدار نتانیاهو متوجه افرادی چون ایهود بارک وزیر دفاع اسرائيل موشه یالون، معاون نخست وزیر و مسئول امور استراتژیک و نیز شماری از ژنرال‌های ارتش اسرائیل است که در روزهای گذشته، درباره‌ی حمله‌ی احتمالی به ایران بیاناتی ابراز داشته‌اند.

اوباما: اسرائيل هنوز برای حمله تصمیم نگرفته است

همچنين اوباما نيز گفت که طبق ارزیابی او، اسرائيل هنوز برای حمله به ایران تصمیم نگرفته است. اوباما كه تا هفته‌ي گذشته تأكيد ويژه‌اي بر روي ميز بودن همه‌ي گزينه‌ها داشت، در این مصاحبه تاکید کرد که ایالات متحده‌ی امريكا در مناقشه با ایران بر سر برنامه‌ی اتمی این کشور، همچنان طرفدار یک راه‌حل دیپلماتیک است. وی خاطر نشان ساخت که امريكا همگام با اسرائيل تلاش می‌کند این مناقشه به روشی دیپلماتیک حل شود. اوباما در حالی این سخنان را بر زبان آورده است که رسانه‌های امريكایی روز پنجشنبه از قول لئون پانه‌تا، وزیر دفاع او گزارش داده بودند که اسرائيل احتمالا در اوایل سال آینده به ایران حمله می‌کند.

اتفاق مهم ديگر نيز انتشار خبر تغيير "ایدو نحوشتان" فرمانده نيروي هوايي ارتش اسرائيل از ماه مي بود تا يكي از مهم‌ترين مدافعان حمله نظامي به ايران از ارتش اين رژيم كنار گذاشته شود و "امیر اشل" كه مخالفت صريح خود را با اقدام نظامي عليه ايران بيان كرده است، جايگزين وي شود.

با اين حال، به نظر مي‌رسد پس لرزه‌هاي خطبه‌هاي راهبردي رهبر معظم انقلاب همچنان ادامه خواهد داشت و آن‌چنانكه كاندوليزا رايس اذعان كرده بود آيت‌الله خامنه‌اي با يك سخنراني، بافته‌هاي پيچيده‌ي نهادهاي امنيتي غرب را به‌هم مي‌ريزد.

تنها راه پیش روی امریکا و اسراییل روی کار آمدن جنبش سبز در ایران است

در عين حال، موسسه مطالعات راهبردی رند در امريكا در تازه ترین تحلیل خود از دورنمای تقابل راهبردی ایران و امريكا موثرترین راه برای متوقف شدن برنامه هسته ای ایران و کاهش تهدید ایران علیه اسراییل را روی کار آمدن جنبش سبز در ایران دانست.

دالیا داساکایه (Dalia Dassa Kaye) در مقاله ای که روز یکشنبه 16 بهمن 1390 (5 فوریه 2011) در پایگاه اینترنتی این موسسه منتشر شد، نوشته است: «تلقی اسرائیل از خطر ایران تاحدودی برخاسته از گسترش توانمندی های موشکی این کشور و پیشرفت های هسته ای آن است. به نظر مقامات اسرائیل، نفوذ منطقه ای ایران در حال افزایش است و این مسئله بسیار مهم است. این درحالی است که منافع اصلی اسرائیل در حال ضعیف شدن و ثبات آن در مناطق اطرافش در حال تهدید شدن است. سران اسرائیل نگران آن هستند که اگر ایران به توان تسلیحات هسته ای دست پیدا کند، نفوذ و قدرت تهران افزایش خواهد یافت و در نتیجه قابلیت مانور سیاسی و نظامی امريكا و اسرائیل در منطقه به شدت کاهش می یابد».

وی همچنين نوشت: «کار دیگری که امريكا باید انجام بدهد این است که سناریوهایی را بررسی کند و مدنظر بگیرد که در قالب آن رژیم کنونی ایران دچار تغییرات اساسی می شود. ظاهرا بنیادگرایان ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 قدرت خود را تثبیت کرده اند اما باید توجه داشت که نشانه های شکاف شدید و‌آسیب پذیری های جدی در درون رژیم ایران وجود دارد. نارضایتی گسترده مردمی و تشدید شکاف های داخلی از جمله مشکلات داخل ایران است. برای آینده ایران در بلند مدت یک گزینه احتمال روی کار آمدن عناصر دموکراتیک تر از قبیل عناصر جنبش سبز است. این گزینه می تواند به صورت چشم‌گیری رقابت ایران و اسرائیل و سیاست های امريكا را دراین خصوص تغییر بدهد. ازاینرو، امريكا نه تنها باید بر برنامه هسته ای ایران متمرکز باشد، بلکه باید توجه ویژه ای به مسائلی از قبیل نقض حقوق بشر در ایران مبذول دارد».

 





برچسب:,